بالصورة: وفاء الكيلاني تحسم الجدل

​قبل حوالي عامين، ضجّت مواقع التواصل الاجتماعي بصورة قديمة منسوبة للإعلاميّة المصريّة وفاء الكيلانية وتمّ التركيز آنذاك على التغييرات الجذرية في ملامج الأخيرة.

ويبدو أن جدل الصورة القديمة عاد إلى التداول من جديد، ما دفع بوفاء الكيلاني إلى الخروج عن صمتها وحسم الجدل القائم منذ عامين، فهل هذه الصورة القديمة تعود لها؟

نفت الكيلاني أن تكون صاحبة الصورة في منشورٍ على تطبيق إنستغرام كتبت فيه:

البنوتة القمر دي مش أنا، وماضايقنيش تشبيهها ليّا، والصورة دي دايرة بقالها اكتر من سنتين ماعلقتش بشكل رسمي لأني مش شايفة عيبة في ملامحها وشيفاها قمر كمان، وطول عمري كان نفسي شعري يكون ويفي او كيرلي بدل شعري الناعم”.

واستغلت وفاء الكيلاني منشورها للإعتراض على التنمّر الّذي تتعرّض له صاحبة الصورة، فتابعت “بس حبّيت أوضّح في الوقت ده عشان التنمر اللي ضدّ صاحبة الصورة ع السوشل ميديا من ناس عينيها ماتعودتش تشوف الجمال، فبتقبح كل ما تراه! وعشان المجلات والمواقع اللي كان نفسي ما توقعش في خطأ المعلومة، وياخدوا بالهم أن ألف باء الإعلام هو التحرّي عن المعلومة والتأكد من مدى سلامتها قبل نشرها”.

وختمت الكيلاني بالقول “تحية للجميلة صاحبة الصورة، وهارد لاك لأصحاب النوايا الحسنة”.

View this post on Instagram

البنوته القمر دي مش انا ومضايقنيش تشبيهها ليا والصورة دي دايره بقالها اكتر من سنتين ماعلقتش بشكل رسمي لأني مش شايفه عيبه في ملامحها وشيفاها قمر كمان ، وطول عمري كان نفسي شعري يكون ويفي او كيرلي بدل شعري الناعم 😉 بس حبيت اوضح في الوقت ده عشان التنمر اللي بأه ضد صاحبة الصورة ع السوشيل ميديا من ناس عينيها ماتعودتش تشوف الجمال .. فبتقبح كل ماتراه ! وعشان المجلات والمواقع اللي كان نفسي ماتقعش فى خطأ المعلومة وياخدوا بالهم ان الف باء الإعلام هو التحرى عن المعلومة والتأكد من مدى سلامتها قبل نشرها ! تحية للجميلة صاحبة الصورة وهارد لك لاصحاب النوايا الحسنه 🙂 #وفاء_الكيلاني #مصر#سوريا#السعودية#ليبيا #الكويت#العراق #الامارات #تونس#المغرب #فلسطين #الجزائر #لبنان #الاردن #السودان

A post shared by Wafaa Elkilany وفاء الكيلاني (@elkilanywafaa) on

 

 

 

المصدر:
وكالات

خبر عاجل